söndag 1 december 2013

1 advent 1/12 2013


Predikan 1 sönd i advent 2013
Ett nådens år

Såg ni inslaget om angorakaninerna? Det var hemskt. Hur kan någon göra så mot ett djur? Han måste vara dum i huvudet? Kanske, eller så var han hjärtlös. Att vara hjärtlös betyder inte att man är utan hjärta för då skulle man ju vara död. När man är hjärtlös så är man hård och kall och utan känslor. Man har förlorat förmågan att känna med en annan varelse. Motsatsen – vad är det? Medkänsla, empati, barmhärtighet. Att ha ett varmt hjärta i barmen, i bröstkorgen. När det gör ont i dig gör det ont i mig. När du är glad blir jag glad för din skull.
Nu är det inte bara kineserna som plockar pälsen av angorakaninerna som är hjärtlösa. Det kan alla bli. Och alla kan visa medkänsla och visa barmhärtighet.
Jesus rider in Jerusalem. Jerusalem är en bild för människans hjärta. Man kan ju tänka att Gud är utanför mitt hjärta och nu i adventstid knackar han på hjärtats dörr och vill att vi ska öppna och ta emot hans kärlek så att vi blir fyllda av godhet och medkänsla. Men tänk om det är så att Jesus redan bor i våra hjärtan? Förmågan till medkänsla ligger ju djupare och finns medfödd medan hårdhet och grymhet och hjärtlöshet är något vi lär oss. Då finns Jesus i våra hjärtan men inte vi. Då handlar adventstiden om att Gud bjuder in mig i mitt eget hjärta.
Varje gång jag möter en människa frågar Gud: Vill du möta denna medmänniska hjärtligt eller hjärtlöst? Vill du visa medkänsla eller vända ryggen till?
Två råd.
1/ Ofta beter vi oss hjärtlöst för att vi har för bråttom. Vi behöver avstå från en del saker. Fasta – från facebook, TV, shopping? Vad vill du avstå från för att bli mer närvarande och barmhärtig?

2/ Änglahyss – änglarna gör mycket för oss utan att synas. Kanske kan du göra någon glad utan att det märks. När jag kom hem hem en dag hängde en stor kasse med nybakta bullar på dörren. Vad kan du göra? För vem?




Inga kommentarer: